Saturday 9 November 2019

Adab Berdakwah kepada Orang Bukan Islam



Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) berpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam".

[Surah Ali'Imran Ayat 64]




Pengharaman Memakan Khinzir dalam agama Kristian

Antara persamaan dalam agama Kristian dengan ajaran Islam adalah pengharaman memakan daging khinzir bagi penganut agama tersebut. Namun begitu, kebanyakan penganut agama Kristian zaman sekarang tidak mengetahui perkara tersebut dan telah terbiasa dengan adat nenek moyang mereka. Terdapat juga sebahagian yang mengetahui perkara tersebut bertindak menyembunyikan pengharaman tersebut dengan niat dan motif tertentu. Mereka bukan saja menyembunyikan ajaran tersebut dari masyarakat, malahan jika ada yang mempertikaikan mereka akan melakukan perkara licik berikut:

1. Menyogok penganut tersebut menggunakan petikan ayat yang telah diubah kandungannya dari petikan asal.
2. Mengubah maksud ayat dengan menghiraukan konteks penuh ayat yang menceritakan perkara lain yang tidak berkaitan.

Setelah kajian dijalankan, didapati ayat yang digunakan untuk memanipulasikan penganut Kristian dari golongan awam adalah dari Kitab Markus Chapter 7 Verse 19.

"Kerana sesuatu itu tidak masuk ke hatinya tetapi ke dalam perutnya, kemudian keluar semula." (Dengan demikian Dia menyatakan semua makanan halal).

Markus 7:19[AlKitab versi Borneo]

atau dalam versi Bahasa Inggeris, New International Version (1978M)

"For it doesn't go into his heart but into his stomach, and then out of his body." (In saying this, Jesus declared all foods 'clean')
Mark 7:19 [NIV]

atau dalam bible versi New King James Version yang diterbitkan pada tahun 1611M.

"because it does not enter his heart but his stomach, and is eliminated, thus purifying all food"
Mark 7:19 [NKJV](1611M)

Jika diperhatikan, di dalam versi New International Version yang diterbitkan pada tahun 1978M, terdapat nota kaki (footnote) penterjemah yang menghuraikan mengenai pemahaman perterjemah atau kumpulan penterjemah berikut mengenai sabda Jesus yang mengatakan "Dengan Demikian Dia menyatakan semua makanan halal".

Persoalannya, adakah pemahaman tersebut selari dengan konteks keseluruhan ayat yang sebenarnya menceritakan mengenai kekecewaan Jesus terhadap beberapa orang Farisi dan beberapa ahli Taurat yang menegur pengikutnya yang makan tanpa membasuh tangan. Sedangkan adat tersebut bukanlah ajaran Taurat tetapi hanya mengikut adat istiadat nenek moyang mereka.

Berikut adalah versi penuh dari alKitab versi Borneo (Terjemahan dari New International Version).

1Orang Farisi dan beberapa ahli Taurat yang datang dari Yerusalem berkumpul di keliling Yesus. 
2Mereka melihat beberapa murid Yesus makan dengan tangan najis, iaitu tangan yang tidak dibasuh.
3(Orang Farisi malah semua orang Yahudi taat mengikut adat istiadat nenek moyang mereka. Mereka tidak akan makan sebelum membasuh tangan menurut cara-cara yang ditentukan. 

4Apabila pulang dari pasar, mereka juga tidak akan makan sebelum membersihkan diri. Banyak lagi peraturan yang diamalkan oleh mereka, seperti hal membasuh cawan, kendi, dan bekas tembaga.
5Oleh itu, orang Farisi dan ahli Taurat di situ bertanya kepada Yesus, "Mengapakah murid-Mu tidak menurut adat istiadat nenek moyang kita? Mengapakah mereka makan dengan tangan yang najis?"
6Yesus menjawab, "Tepat sekali kata-kata Yesaya dalam nubuatnya tentangmu, hai orang munafik; seperti yang tersurat: 'Bangsa ini menghormati-Ku dengan kata-kata, tetapi hati mereka jauh daripada-Ku. Sia-sialah mereka beribadat kepada-Ku; sedangkan ajaran yang diajarkan mereka ialah peraturan manusia.'
8"Kamu mengetepikan perintah Allah untuk menurut adat istiadat manusia."
9Yesus berkata lagi: "Kamu sungguh pandai menyingkirkan perintah Allah untuk menegakkan adat istiadatmu sendiri! 

10Musa menyampaikan perintah ini, 'Hormatilah ibu bapamu' dan 'Orang yang mencaci ibu bapa sendiri mesti dihukum mati.'

11Tetapi kamu mengajar: Jika seseorang berkata kepada ibu bapanya, 'Apa yang harus kugunakan untuk membantu ayah dan ibu, sudah kujadikan korban' (iaitu telah dipersembahkan kepada Allah), 

12maka orang itu tidak perlu menolong ibu bapa. 

13Jadi, adat istiadat yang kamu sampaikan membatalkan firman Allah. Banyak lagi perkara sedemikian yang kamu lakukan."
14Yesus memanggil orang ramai itu lagi lalu berkata kepada mereka, "Kamu semua, dengarlah kepada-Ku dan fahamlah. 
15 Apa yang masuk dari luar ke dalam seseorang tidak dapat menajiskannya. Apa yang keluar 
daripada seseorang itulah yang menajiskannya.
 16 Jika kamu bertelinga, dengarlah!"
17Setelah Yesus meninggalkan orang ramai itu dan masuk ke rumah, murid-murid-Nya bertanya kepada-Nya tentang maksud ibarat itu. 

18Yesus berkata kepada mereka, "Kamu ini sama dengan mereka. Tidakkah kamu faham bahawa apa yang masuk dari luar ke dalam seseorang tidak dapat menajiskannya? 

19Kerana sesuatu itu tidak masuk ke hatinya tetapi ke dalam perutnya, kemudian keluar semula." (Dengan demikian Dia menyatakan semua makanan halal.)
20Kata-Nya lagi: "Apa yang keluar daripada seseorang itu menajiskannya 
21kerana dari dalam, dari hati manusialah timbul fikiran jahat yang mendorong seseorang berfikiran durjana, berbuat cabul, mencuri, membunuh, 

22berzina, tamak, berdendam, menipu, mengeluarkan kata-kata lucah, bermata jahat, dengki, mengkufuri Allah, berlagak sombong, dan bersikap bodoh. 

23Semua perkara jahat ini timbul dari dalam hati dan itulah yang menajiskan seseorang."

[Markus 7:1-23]

Perhatikan bagaimana pada ayat 18 dimana Jesus menjelaskan mengenai makanan yang masuk ke dalam badan adalah tidak bersifat najis/kotor, malahan apa yang keluar dari badan seseorang itulah yang bersifat najis/kotor (mungkin yang dimaksudkan adalah air kencing atau tahi). Kemudian pada ayat 19 beliau menyambung dengan ayat "Kerana sesuatu itu tidak masuk ke hatinya tetapi ke dalam perutnya, kemudian keluar semula". Apakah yang cuba disampaikan oleh Jesus sebenarnya?adakah ia berkaitan dengan daging Khinzir yang halal?

Cubalah bertanya pendeta anda di gereja masing-masing tentang ayat yang menghalalkan daging khinzir kepada penganut Kristian dan pastinya beliau akan memberikan referensi dari ayat ini. Persoalannya adakah ia perkara yang benar?

Bagaimana dengan pengharaman secara jelas beberapa jenis daging yang disebutkan dalam kitab Taurat (Old Testament) yang mana ia secara jelas menyebut tentang pengharaman daging khinzir tersebut. Didalam Kitab Imamat Chapter 11 Verse 1-8 (Leviticus 11:1-8)

          "Tuhan berfirman kepada Musa dan Harun, "Beritahu kepada orang Israel begini, 'Inilah haiwan-haiwan hidup yang boleh kamu makan daripada antara segala jenis yang ada di atas bumi: Kamu boleh makan semua haiwan yang terbelah kuku kakinya serta yang mengunyah bahan mamahan. Akan tetapi kamu tidak boleh makan antara haiwan yang hanya mengunyah bahan mamahan atau yang hanya terbelah kuku kakinya. Jenis-jenis haiwan yang berikut tidak boleh kamu makan: Unta, haiwan yang mengunyah bahan mamahan tetapi tidak terbelah kuku kakinya adalah haram bagimu. Landak, haiwan yang mengunyah bahan mamahan walaupun kuku kakinya tidak terbelah adalah haram bagimu. Arnab, haiwan yang juga mengunyah bahan mamahan walaupun kuku kakinya tidak terbelah adalah haram bagimu. Babi, yang kuku kakinya terbelah walaupun babi tidak mengunyah bahan mamahan adalah haram bagimu. Maka janganlah kamu makan daging haiwan-haiwan itu dan jangan kamu sentuh bangkainya, kerana semua itu haram bagimu".

Sekali lagi mereka akan memberikan hujah yang lain mengenai pengharaman tersebut yang sudah tidak terpakai kerana beberapa sebab tertentu. Antaranya ialah:

1.Undang-undang (syariat) dari Kitab Old Testament adalah untuk penganut Yahudi sahaja.
2.Hanya beberapa perkara berkaitan dengan moral yang diharamkan saja yang perlu dipatuhi seperti pengharaman Homoseksual.

Persoalannya, adakah perkara tersebut dapat diterima akal? Sedangkan Jesus dalam  Kitab Matius (Matthew) Chapter 5 Verse 17-19 telah bersabda dengan tegas bahawasanya 

            "Jangan sangka Aku datang untuk menghapuskan Taurat dan ajaran nabi-nabi. Aku datang bukan untuk menghapuskan tetapi untuk menunaikan segala-galanya. Sesungguhnya, Aku berkata kepadamu, selagi ada langit dan bumi, satu titik atau huruf yang terkecil pun tidak akan hapus daripada Taurat sebelum semuanya ternyata berlaku. Dengan demikian, jika seseorang melanggar hukum yang terkecil pun dan mengajar orang lain melanggarnya, dia akan tergolong antara mereka yang paling rendah dalam kerajaan syurga. Sebaliknya, jika seseorang mematuhi Taurat dan mengajar orang lain turut patuh, dia akan menjadi orang yang mulia dalam kerajaan syurga"

[Matius 5:17-19]

Cuba anda sebagai penganut Kristian yang setia berfikir sejenak, antara perkataan/pemahaman pendeta-pendeta anda tersebut dengan kata-kata dari Jesus, yang manakah lebih mulia dan bersifat penyayang terhadap kesejahteraan penganutnya.

Terdapat juga pendapat yang mengatakan peringatan ini hanyalah seperti larangan seorang ayah yang melarang anaknya dengan penuh kasih sayang (penekanan konsep Kasih Sayang-Love) dan seorang anak sepatutnya menerimanya dengan baik namun tidak sampai ke peringkat pengharaman. Ini semua adalah salah satu dari helah tersebut yang bersifat mementingkan diri dan keji.




Kesimpulan

Pengharaman beberapa jenis makanan dalam agama Krisitian adalah sebagai satu tanda kasih sayang dan rahmat dari Tuhan kepada penganutnya dimana mereka dilarang untuk makan beberapa jenis makanan yang dari segi perubatannya sangat buruk dan boleh membawa mudarat kepada kesihatan. 
Antara makanan lain yang diharamkan bagi penganut Kristian selain khinzir adalah bangkai, darah, dan arak. 

Mengenai pengharaman Bangkai, didalam kitab Ulangan Chapter 14 Verse 21 Tuhan berkata mengenainya :

    "Jangan engkau makan bangkai apa-apa pun, kerana engkau umat yang suci bagi Tuhan, Allahmu. Namun demikian, engkau boleh memberikannya kepada pendatang yang ada di kotamu untuk dimakan olehnya, atau menjualnya kepada bangsa asing"

Manakala didalam Kitab Imamat Chapter 10 Verse 8-10 Tuhan berkata mengenai Pengharaman arak:

    "Tuhan berfirman kepada Harun," Baik kamu mahupun anak-anakmu tidak boleh minum apa-apa air anggur atau apa-apa minuman yang memabukkan ketika kamu masuk ke dalam Khemah Pertemuan, supaya jangan kamu mati. Ini suatu peraturan tetap yang berkuat kuasa seterusnya bagi kamu turun-temurun, supaya kamu dapat membezakan antara yang suci dengan yang biasa, antara yang najis dengan yang suci yakni tidak najis".

Walaubagaimanapun, masih terdapat sesetengah dari Sect Kristian seperti Seventh-Day Adventist Church yang masih berpegang teguh dengan ayat tersebut dan menjauhi diri mereka dari perkara yang haram tersebut.

والله أعلم بالصواب

Rujukan

1. www.alkitabversiborneo.org/
2. https://www.biblica.com/resources/bible-faqs/why-does-the-niv-bible-omit-or-have-missing-verses/
3. https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_dietary_laws




No comments:

Post a Comment